آبنما و فواره چگونه طراحی و ساخته می شوند؟
نوشته شده توسط : میثم اکبری

در صنعت آبنما راه های مختلفی برای طراحی و نصب آبنما وجود دارد. تقریباً در همه موارد، تمایل به داشتن یک فواره در یک پروژه قبلاً تصمیم گرفته شده است، و گاهی اوقات بودجه - اغلب خودسرانه - تعیین شده است.

معمولاً یک معمار یا یک معمار منظر درگیر پروژه است که ممکن است جزئیات اولیه را در رابطه با اینکه چگونه چشمه در پلان و بخش به نظر می رسد درج کرده باشد یا نداشته باشد. اغلب این جزئیات میزان "طراحی" آبنما هستند و تمام مسائل باقیمانده به یک مشاور، سازنده آبنما یا پیمانکار واگذار می شود - چه پیمانکار عمومی یا یک پیمانکار طراحی/ساخت.

در برخی موارد، معمار یا معمار منظر برای تکمیل بیشتر طراحی فواره از جمله بخش‌های مکانیکی و الکتریکی کمک می‌گیرد. این کمک می تواند خود را به طرق مختلف نشان دهد و ممکن است شامل خدمات یک مشاور واقعی آبنما، یک سازنده یا تامین کننده تجهیزات، یا یک پیمانکار طراحی یا ساخت باشد. هر رویکرد متفاوت است و بسته به اینکه کدام مورد استفاده می‌شود، می‌تواند به پیمانکار نیاز داشته باشد تا جزئیات زیادی را که در نقشه‌ها یا مشخصات ذکر نشده‌اند، انجام دهد، اما برای موفقیت پروژه بسیار مهم هستند.

 

آبنما و فواره

مشاوران آبنما و وفواره

مشاوران آبنما معمولاً محصولاتی را نمی فروشند و فقط طرح را روی کاغذ قرار می دهند تا توسط پیمانکار به عنوان بخشی از کارهای ساختمانی بزرگتر پیشنهاد شود. یک مشاور معمولاً سیستم‌های مکانیکی و الکتریکی فواره را طراحی می‌کند که شامل جلوه‌های آب و روشنایی می‌شود، و تأمین آب و برق اتاق پمپ آبنما یا استخر را با سایر مهندسان از جمله تأمین برق، تأمین آب و خدمات فاضلاب هماهنگ می‌کند. یک مشاور همچنین ممکن است به معمار یا معمار منظر کمک کند تا جزئیات استخر را مانند کاشی یا گرانیت تکمیل کند، سرریزها و آبشارها را با جزئیات مشخص کند و آن را در نقشه های خود بگنجاند تا نشان دهد اقلام سخت افزاری در استخر هنگام نصب چگونه به نظر می رسند.

 یک مشاور همچنین باید الزامات ساختاری حوض آبنما را با مهندس سازه هماهنگ کند و نقشه ها شرایط واقعی سازه ای را که پیمانکار انتظار می رود بسازد را منعکس می کند. مشاور همچنین معمولاً در مورد روش های ضد آب برای استفاده برای فواره توصیه می کند که باید توسط مهندس سازه یا معمار مشخص شود. آنها همچنین با معمار، معمار منظر و/یا مهندس عمران هماهنگ خواهند کرد تا به نحوه برخورد و تطابق مناطق اطراف چشمه با ساختار فواره رسیدگی کنند. تمام این کارها با پرداخت هزینه به مشاور انجام می شود.

در طول ساخت و ساز، مشاور معمولاً برای هرگونه سؤالی که ممکن است از طرف پیمانکار پیش بیاید یا برای کمک به رفع هرگونه درگیری که ممکن است با کارهای فواره ایجاد شود در دسترس است. برخی از مشاوران برای ارائه خدمات جزئی به سطح توسعه طراحی یا ارائه یک طرح شماتیک و مشخصات عملکرد برای اجرای یک قرارداد طراحی/ساخت، بر اساس محدوده کاهش یافته کار خواهند کرد.

تولید کنندگان آبنما

تولیدکنندگان آبنما در حال فروش محصولات برای کارکرد آبنما هستند. به عنوان بخشی از مدل کسب و کار خود، آنها اغلب خدمات طراحی را به معماران، معماران منظر و پیمانکاران ارائه می دهند تا نشان دهند که تجهیزات آنها چگونه در آبنمای مفهومی کار می کند. هنگامی که معماران یا معماران منظر با آنها تماس می گیرند، سازنده آبنما ممکن است در ازای امتیاز مشخص کردن محصولات خود در محل کار، هزینه ای دریافت کند یا خدمات طراحی رایگان ارائه دهد.

به طور معمول، هنگام طراحی برای معماران، سازنده نقشه اصلی و بخش هایی را که توسعه داده شده است را انتخاب می کند و یک نقشه لوله کشی اولیه و جزئیات تجهیزات خود را ارائه می دهد که نصب عمومی در بتن را نشان می دهد، که اغلب به طور واقعی نشان دهنده نحوه ساخت سازه نیست.

 شرایط واقعی سایت و جزئیات نصب اغلب باید توسط پیمانکار کار شود. علاوه بر این، سازنده آبنما معمولاً الزاماتی را برای ابزارهای برقی مانند اندازه منبع آب، نیازهای برق و الزامات زهکشی در نقشه های خود ارائه می کند، اما این موارد معمولاً با مهندسان هماهنگ نمی شوند و اغلب یادداشت همه جا را "توسط دیگران" دارند. در حالی که یک بسته طراحی تولید کنندگان اصول اولیه الزامات عملکرد آبنما را ارائه می دهد، آنها معمولاً مسائل خاص سایت را در نظر نمی گیرند و کاملاً هماهنگ نیستند.

توزیع کنندگان آبنما

توزیع کنندگان آبنما محصولات مرتبط با آبنما را ارائه می دهند که ممکن است توسط یک تولید کننده آبنما عرضه شود یا نباشد. این معمولاً شامل نازل‌ها، پمپ‌ها، چراغ‌ها، کنترل‌ها، اتصالات و اقلام ساخته شده سفارشی است که در نقشه‌ها نشان داده شده‌اند یا برای کارکرد درست یک فواره مورد نیاز هستند. اکثر تامین کنندگان تجهیزات را خریداری و مجدداً می فروشند و ارزشی که به ارمغان می آورند این است که آنها اغلب دارای هر تعداد اقلامی هستند که در غیر این صورت یک پیمانکار باید از یک سازنده یا منبع OEM منتظر بماند.

 لازم به ذکر است که در حالی که اکثر تامین کنندگان در مورد فواره ها آگاه هستند، در درجه اول طراح نیستند و در حالی که معمولاً از ارائه مشاوره در مورد نحوه اعمال و استفاده از محصولات مختلفی که می فروشند خوشحال هستند، اگر از آنها خواسته شود چیزی طراحی کنند، زمان لازم است. انجام این کار آنها را از ماموریت اصلی خود یعنی فروش دور می کند. اگر این تلاش مستلزم سرمایه گذاری زمانی قابل توجهی باشد، برخی از تامین کنندگان در ازای هزینه ای کمک طراحی می کنند. جهت خرید آبنما و فواره اینجا کلیک کنید.

پیمانکاران طراحی و ساخت

پیمانکاران طراحی/ساخت خدمات مهمی را به صنعت آبنما ارائه می‌کنند، زیرا اغلب از آنها خواسته می‌شود تا فواره‌ای را نصب کنند که روی نقشه‌ها با اطلاعات کم یا بدون اطلاعات نشان داده شده است یا همانطور که ما آن را "دایره آبی" می‌نامیم. کار طراحی/ساخت راهی برای مالک است تا مستقیماً به ساخت و ساز بدون صرف هزینه برای مشاوران یا معماران برای طراحی فواره حرکت کند.

اغلب تصمیم برای طراحی/ساخت توسط محدودیت‌های بودجه تعیین می‌شود، که ممکن است با توجه به نوع آبنمای مورد نظر کوته‌بینانه باشد. در هر صورت، زمانی که یک پیمانکار طراحی/ساخت درگیر است، تمام جنبه های کار آبنما معمولاً در الزامات بسته بندی می شود. این فرض را بر این می‌گذارد که پیمانکار توانایی‌هایی را دارد که واقعاً فواره را طراحی کند، و اگر این کار را نداشته باشد، باید مسیری را طی کند تا کسی را برای طراحی به او کمک کند. این آنها را به همان مجموعه خدماتی که در این سند ذکر شده است هدایت می کند، یعنی می توانند با یک مشاور (در ازای پرداخت هزینه) کار کنند تا به آنها کمک کند تا سیستم را با حداقل ظرفیت یا خدمات کوتاه شده نسبت به آنچه که معمولاً ارائه می دهند طراحی کنند، یا می توانند برای کمک طراحی رایگان با یک سازنده تماس بگیرید یا آنها می توانند با تامین کننده تماس بگیرند تا در طراحی به آنها کمک کند.

از آنجایی که به آن طراحی/ساخت گفته می شود، پیمانکار باید در برآورد هزینه خود پولی را برای طراحی آبنما لحاظ کند که آیا قصد انجام آن را دارد یا به شخص دیگری برای انجام آن پول پرداخت می کند. این رویکرد هزینه‌های کمک‌رسانی را پوشش می‌دهد، و اگر آنها آن را نادیده بگیرند، به مالک و پروژه ضرر می‌رسانند. باید به خاطر داشت که آنچه را که برای آن هزینه می‌کنید دریافت می‌کنید و اگر پیمانکار فقط برای ارزان‌ترین روش نصب آبنما خرید کند، ممکن است اطلاعات یا تخصص کافی برای موفقیت آن را نداشته باشد.

نکاتی برای معماران:

استخدام مشاور آبنما بهترین بسته ممکن از نقشه ها و مشخصات را برای پیشنهاد رقابتی ارائه می دهد و امکان هماهنگی کامل همه رشته ها و بهترین کیفیت را برای نصب فراهم می کند.

درگیر کردن یک سازنده آبنما برای کمک به طراحی، شکاف هایی را در طراحی ایجاد می کند که معمار/معمار منظر باید با توجه به طراحی سازه و جزئیات معماری اطراف تجهیزات سازنده، و هماهنگی خدمات با مهندسین برق، مکانیک و عمران، آنها را پر کند. این می تواند باعث خزش غیرمنتظره دامنه شود. معمار همچنان باید جزئیات سرریزها و عناصر سازه ای و همچنین روش های ضد آب را هماهنگ کند.

درگیر کردن یک پیمانکار طراحی/ساخت، بیشتر مسئولیت طراحی و کیفیت را به عهده پیمانکار می‌گذارد و ممکن است نیاز به هماهنگی قابل توجهی از جانب معمار و پیمانکار عمومی برای سازماندهی خدمات به آبنما داشته باشد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که سایر مشاوران فرعی زیر نظر معمار اصلی باشند و ارتباط مستقیمی با شرکت طراحی/ساخت نداشته باشند. کارفرما باید مطمئن شود که پیمانکار طراحی/ساخت می‌تواند نقشه‌های سازه‌ای مهندسی شده را در صورتی که بخشی از بسته سند ساخت و ساز نباشد، ارائه دهد.

تذکرات به پیمانکاران:

اطمینان حاصل کنید که توانایی ارائه خدمات طراحی را به عنوان بخشی از کار خود دارید و اگر ندارید، مطمئن شوید که هزینه های کمک گرفتن از مشاور، سازنده یا تامین کننده برای کمک به طراحی را در نظر گرفته اید.

ممکن است مجبور شوید شرکت های مهندسی محلی را برای کمک به تکمیل طراحی، عمران برای اتصالات آب و فاضلاب، سازه برای طراحی بتن و احتمالا عایق رطوبتی و برق برای طراحی های منبع تغذیه مشارکت دهید.

یکی از نگرانی های ویژه، گزارش های ژئوتکنیکی برای مهندس سازه شما است - در دسترس مالک و نوع عایق رطوبتی سازه که باید با پوشش های مورد استفاده در فواره سازگار باشد.

با خیال راحت با اکسین آب تماس بگیرید تا به شما در تصمیم گیری آگاهانه در مسیری که باید برای یک فواره موفق در پروژه خود طی کنید، کمک کند.

 





:: بازدید از این مطلب : 642
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: